Monday, July 12, 2010

7 petanda kebahagiaan..


Dari Ibnu Abbas ra, ada 7 petanda kebahagiaan dunia, iaitu :

1. Qalbun syakirun atau hati yang selalu bersyukur - Bersyukur dengan apa yang dikurniakan oleh Allah terutama sekali apa yang kita miliki seperti pancaindera dan alam yang kita kecapi ini.

2. Al azwaju shalihah, iaitu pasangan hidup yang soleh - Dikurniakan oleh Allah pasangan yang baik merupakan suatu pemberian yang agung dari Ilahi. Sedap mata memandang, sedap lagi hati menerima.

3. Al auladun abrar, iaitu anak yang soleh - Suatu kebahagiaan yang besar apabila dikurniakan anak yang baik-baik. Inilah harta yang tidak akan merugikan kita sampai hari Kiamat.

4. Albiatu sholihah, iaitu lingkungan yang kondusif untuk iman kita

5. Al malul halal, atau harta yang halal - Harta yang halal lagi baik memang wajib dicari oleh setiap Muslim. Kerana harta yang dimakan itu menjadi darah daging yang akan dikira oleh Allah Taala kelak.

6. Tafakur fi dien, atau semangat untuk memahami agama - Menuntut ilmu wajib bagi setiap orang Islam bermula dari kecil sampai dekat mati. Ilmu yang dituntut itu mestilah diamalkan.

7. Umur yang barakah - ertinya umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah.

Hidup ini akan indah seindah indahnya…dan dikurniakan dengan ’syurga ajilah”..nikmat syurga yang disegerakan semasa masih berada dialam dunia ini..
Walaupun hidup miskin tetapi terasa selesa..
walaupun berada ditempat yang sempit tetapi terasa luas..
Apa rahsianya….hati yang sentiasa ZIKRULLAH…
Firman Allah swt..
“Sesungguhnya hanya dengan zikrullah hati menjadi tenang”
(surah ar rad ayat 28)
Ini adalah jaminan yang diberi oleh Allah swt sendiri dan tidak mungkin DIA mungkir janji…
Oleh itu berzikir lah(hidupkan hati dengan selalu menyebut nama Allah) setiap masa dan ketika,setiap waktu,setiap saat walau dimana kita berada..
Hati yang sentiasa berzikrullah adalah sebenarnya ’sunnah’ para nabi,para rasul,para sahabat,para waliyullah dan diri baginda Rasulullah saw sendiri..
Kerana zikrullah mereka sentiasa tenang dan sentiasa dalam perlindungan Allah swt..

No comments:

Post a Comment