Monday, December 6, 2010

Apakah itu bahagia??


Berapa ramai manusia hari ini yg kelihatan bahagia, namun realitinya mereka masih mencari2 kebahagiaan yg hakiki. Mereka mengandaikan kebahagiaan boleh di perolehi dengan menikahi wanita kerana parasnya yg cantik rupawan atau jejaka dek wajah yg tampan, atau kerana harta yg melimpah ruah, keturunan yg baik2, yg mempunyai pendidikan tinggi, bekerjaya cemerlang dan seumpamanya, namun masih bergelar suami isteri, terasa masih ada kekurangan.

Berapa ramai pula yg mengandaikan kebahagiaan akan terbit daripada kehadiran anak yg ramai. Anak2 yg suatu kecilnya, mulus, comel, bijak, dan menghiburkan. Akan tetapi setelah dewasa, pelbagai masalah yg melanda, rasa bahagia semakin hilang dan sirna. Ketika itu mereka bagaikan tersedar, kecantikan dan ketampanan pasangan bukan lagi kebahagiaan. Harta yg melimpah bagaikan tiada gunanya, keturunan yg baik, pangkat dan kerjaya, pun tidak menjamin rasa bahagia. Dan ketika itu juga mereka bagaikan tersedar anak2 yg ramai tidak semestinya boleh menjadi punca tenang dan damai.

SeMUA itu tidak mencerminkan kebahagiaan!!

Erti Bahagia
Saya agak bersetuju dengan rumusan Templer tentang bahagia. Penilaiannya itu walaupun tidak sepenuhnya bertepatan dengan nilai agama, namun boleh di ubahsuai bg memenuhi kehendak dan "roh" daripada didikan Islam, bahawa untuk mencapai kebahagiaan dalam hidup, seseorang itu perlu terlebih dahulu bahagia dengan dirinya. Namun perlu di ingat, bahagia dengan diri bukan bermakna keseronokan dan kegembiraan kerana dikelilingi perkara berbentuk material dan kebendaan, akan tetapi bahagia dengan diri itu tenang dan bahagia yg lahir daripada rasa "BERTUHAN".

Inilah perturan cinta Islami
Bahagia atas setiap perintah Allah. Gembira dengan menjauhi semua laranganNya, baik susah mahupun senang, tawa atau hiba, ketenangan dan kebahagiaan itu sentiasa mengiringi kerana keyakinan dan kefahaman bahawa dirinya "ada" DIA Yang Maha Mengasihi, Maha Mendengar, Maha Melihat, dan Maha segala2nya untuk mengadu untung nasib diri. Ringkasnya, ketenangan dan kebahagiaan adalah hasil daripada ingatan yg berterusan kepada Allah..

~Bahagiakan dirimu dan berkongsilah rasa bahagia itu. InsyaALLAH, kebahagiaan dan ketenangan akan sentiasa memayungi, kerana bahagia sebenar adalah adalah daripada jiwa kehambaan yg sejati~

"Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya.
Begitu juga dengan kehidupan manusia, riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya. Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu"Walahaulawala quwata illa billah...

No comments:

Post a Comment