Thursday, February 17, 2011

Berfikir aku perihal kecil berkenaan aurat



Kesilapan kerap wanita tentang aurat:

Kesalahan 1: Aurat itu adalah memakai tudung sahaja
Kesalahan 2: Bertudung, tapi berkemeja-T lengan pendek
Kesalahan 3: Bertudung, tapi baju kebarung terbelah kainnya
Kesalahan 4: Bertudung, tapi kainnya sendat, sempit, nipis, lalu mendedahkan kawasan2 yg menggoda.
Kesalahan 5: Bertudung, tapi nampak jambul n hujung rambutnya.
Kesalahan 6: Bertudung, tapi hanya memakainya di pejabat sahaja
Kesalahan 7: Bertudung, tapi tudungnya d lempar ke belakang leher..maka terdedahlah bahagian2 yg tidak sepatutnya tu..
Kesalahan 8: Bertudung, tapi tudungnya nipis sehingga boleh d lihat sanggul, leher, tengkuk..

Banyaknye kesalahan...kadang2 tudung bidang 60 pun ada yg nipis..kena pandai2 nak menggayakan..

Teringat nasihat & peringatan drp uzt & uztazah:

Syarat nak pakai smthing (pakaian) yg menepati syarak simple sahaja, yg penting

1st: Tidak jarang
2nd: Tidak ketat
3rd: Tutup semua kecuali muka & tapak tangan

macam aurat dalam solat..

Fikir2 kan la..(Nak lilit ke, belit ke, terpulang..tapi jaga yg 3 tu, & 1 more:warna pakaian jangan strike sangat, sakit mata..p/s: tuk diri sendiri gak..maklumlah warna strike ni cantik gak..lg2 warna merah, meroon, oren, & pink..)

Sesungguhnya Allah kasihkan kita, sebab tu DIA aturkan undang2 agar wanita menutup aurat..Ya iya...manakan sama yg bertudung dengan tidak..Jika tak bertudung..selangkah kaki menapak ke luar rumah & terlihat oleh lelaki yg bkn muhrim..lalu malaikat apa yg mencatit???..
__________________________________________________________________

Ni baru pasal aurat, tu pun dah tesilap..Belum sentuh hal2 lain, banyak lagi yg perlu d perbaiki..al-maklumla..aurat muslimah bkn sekadar pakaian..emm..kadang2 yg jurusan islamic study pun still silap lagi..Lalu bagaimanakah?..Silap @ saja2 nak buat silap @ emm...macam2 tanggapan dalam kepala ni..Mungkin juga pengaruh fesyen begitu kuat sehingga menggoyahkan iman untuk memakai sesuatu yg tidak cukup syarat..Lagi menyedihkan bila melakukannya dari golongan yang tinggi pengetahuan agama..Kos ________++++++...

Igt sahabat, seharusnya kau yg membawa & mengingatkan aku yg jahil ni..Ya! memang aku lemah bila berdebat berkaitan ilmu agama..Namun aku nekad untuk tahu..supaya dengan ilmu itu, aku mampu lebih kuat & menguatkan orang lain terutamanya orang2 yg aku kasih, yang berada d sekelilingku..

Tanda aku sayang aku menegur..jika kau kasihkan aku tegur juga kesalahan aku..Saling nasihat menasihati..itulah erti persahabatan..Biar bersahabat kerana Allah...Untuk hidup di dunia aku tidak mampu nafsi2..aku perlukan kamu..AKU HARGAI & SAYANGI KALIAN..Mg kita berjaya dunia akhirat..


No comments:

Post a Comment