Sunday, January 24, 2010

Buat Tatapan adikku yang aku kasihi...


Bukan mudah untuk mengatakan mudah..bukan susah untuk mengatakan susah....
Hidup penuh dengan ujian...Cungkil dimana punca segala keresahan...Apa lagi yang dirisaukan, apa lagi yang ditakutkan...Apa lagi???mudah bagi sesuatu perkara itu adalah susah...dan sukar itu bagi sesetengah perkara adalah mudah...Lalu apa yang dirisaukan???semua berbalik pada diri sendiri sama ada ingin menjadikan sesuatu itu sukar ataupun mudah..Allah kan ada??kita tak pernah sendiri, kita tak sepatutnya mengatakan hidup ini sukar kerana dahulu bukan kah kita yang menyatakan kesanggupan untuk hidup didunia ini..Lalu apakah tujuan kita diciptakan...Imbas kembali>>>Bukan kah untuk beribadah kepada Allah, menjadi khalifah dimuka bumi..YA..memang manusia hidup untuk diuji. Firman Allah "Dijadikan mati dan hidup bagi kamu untuk menguji siapakah antara kamu yang terbaik amalannya " (Surah Al-Mulk 67:2). Dunia ibarat "DEWAN PEPERIKSAAN". Kita perlu menjawab beberapa soalan peperiksaan yang sebenarnya telah pun "BOCOR"..Berikut adalah soalan-soalan yang akan dikemukakan:

Soalan dalam kubur:
SIAPAKAH TUHAN KAMU?
SIAPA IMAM KAMU?
SIAPA SAUDARA KAMU?
APAKAH KIBLATMU?

Soalan di alam mahsyar:
KEMANA HARTAMU KAMU BELANJAKAN?
KEMANA ILMUMU KAMU GUNAKAN?
KEMANA UMUR KAMU KAMU SIA-SIAKAN?
BAGAIMANA UMUR MUDA KAMU HABISKAN?


Tapi kita harus ingat, tidak semudah itu untuk menjawab semua soalan2 ini, perbuatan dan amalan kita lah nanti yang akan membantu memberikan jawapan..bukan melalui pemikiran seperti peperiksaan yang kita lalui didunia. Jika kita melakukan sesuatu itu selaras dengan kehendak Allah, maka itulah jawapan kepada soalan...

Bila diri terasa sendiri, bila hati rasa sunyi, bila diri tidak mampu berdiri seakan lumpuh dek badai ujian tanda kasih Allah...Tabahkan hati dik. .Allah Maha Penyayang. Segalanya berbalik pada Allah..Kita sengaja mencipta keluhan yang kita sendiri tahu keluhan itu tidak mendatang2kan apa2 kebaikan malahan menyusahkan, melainkan keluhan dan rintihan atas dosa2 yang kita perbuat dalam sujud terakhir, diatas hamparan sejadah tatkala di sepertiga malam. LA TAHZAN INNALLAHA MA'ANA (Jangan bersedih. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita). Bina semangat, suburkan jiwa...Tuntut ilmu itu adalah fardhu bagi setiap muslim..ya memang benar ianya pahit tapi natijahnya manis..INGAT!! Adakah sama antara orang yang berilmu dengan yang tidak..Cuma dengan sabar..keberangkalian untuk beroleh pahala itu ada..InsyaAllah kejayaan itu akan lebih bermakna. Untuk Agama, untuk mak ayah, untuk semua...TABAHKAN HATI.....MENANGISLAH SEKIRANYA DENGAN ITU HATIMU AKAN LEBIH TENANG..Aku hanya mampu memberikan sedikit suntikan motivasi untuk membangkitkan semangatmu dalam perjuangan yang selebihnya bergantung kepada DIRIMU sendiri..mengertilah aku juga perlu kuat untuk menguatkanmu...!! Bukan MUDAH tapi bukanlah pula SUKAR demi adikku..Allah tidak akan meNIMPAKAN ujian yang kita tidak mampu galas.

dari benakku, mindaku, hatiku, lakaranku, pengetahuanku -KAKAKMU-

1 comment: